Dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend. (0515) 572380
Knaagdier & Konijn

Vaccinatie (myxomatose en VHS)

Er is een combinatie enting op de markt die uw konijn(en) beschermt tegen myxomatose en VHS.
We kunnen u deze vaccinatie aanbieden:

• Gecombineerde vaccinatie (myxomatose en VHS1, biedt
    bescherming voor 1 jaar), deze vaccinatie kan vanaf de leeftijd van 5 weken gegeven worden en voor een goede bescherming ieder jaar herhalen.
  • De vaccinatie tegen VHS2 biedt een halfjaarlijkse bescherming, deze vaccinatie dient ieder half jaar gegeven te worden om een goede bescherming te waarborgen.

Myxomatose is een virus en wordt verspreid door muggen, vlooien en vliegen. Myxomatose is zeer besmettelijk. De kenmerken van deze ziekte zijn: zwelling van de oogleden, mond en anus. Het konijn voelt warm aan en is erg ziek en suf.

VHS is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke ziekte die ook veroorzaakt wordt door een virus. Het konijn wordt suf, eet niet meer, raakt benauwd, krijgt koorts en heeft echt pijn (pijnuitingen tandenknarsen en zelfs schreeuwen). In het laatste stadium van de ziekte zie je vaak schuimige bloederige neusuitvloeiing en darmbloedingen. De ziekte verspreidt zich door onderling contact tussen konijnen, mest, insecten, maar ook vers geplukt gras kan besmet zijn.

We raden u aan om konijn te beschermen tegen deze
ziektes. Dit kan al vanaf de leeftijd van 5 weken oud.
Voor de gecombineerde vaccinatie hoeft geen afspraak
gemaakt te worden.
U kunt met uw konijn terecht tijdens het spreekuur.
Dit is elke werkdag tussen 17.00 – 18.00 uur.

Mocht deze tijd u niet passen, dan kunt u ook altijd een afspraak maken op een ander tijdstip.

Ook kunt u online een afspraak maken voor het vaccineren.